onsdag 28 mars 2012

Fläskfilégryta till sjuklingen

Då jag ska åka bort i helgen bestämde jag mig för att göra en liten insats till min stackars pojkvän som inte kan röra sig så obehindrat i köket för tillfället, (hans brutna arm uppmuntrar inte direkt till matlagning och diskning) lagade därför en mumsig fläskfilégryta som man kan frysa in och den är precis lika god uppvärmd!

Jag improviserade lite för det är ju inte alltid så kul med recept. Så här gjorde jag:

Började med att bryna fläskfilé i bitar i pannan tillsammans med lök. efter ett tag slängde jag i strimlad röd paprika och lät den steka med en stund (inte för länge då försvinner tuggmotståndet i den). Sen hade jag i matlagningsgrädde, grönsaksfond, creme fraiche, tomatpuré, soja, paprikakrydda, salt och peppar. Fick reda det hela med lite mjöl för att få bra konsistens på såsen. Sedan hade jag i små cornichons och oliver som fick koka med en stund. Syltlök passar också bra (även bitar av någon stark korv är gott men det hade jag ingen).

Serverade detta med ris och sallad! Mumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar